Het album de Ganay

Kopie van het theoretisch notitieboek
van Rubens 1651-1692

45,5 x 28,5 cm, pen, bruine inkt, zwart en rood krijt op papier

Dit manuscript met Rubens’ theoretische aantekeningen is één van de vier gekende kopieën van Rubens’ handgeschreven exemplaar dat in 1720 verloren ging in de brand van het atelier van André-Charles Boulle.

Het album bevat schetsen, geannoteerde tekeningen en tekstmateriaal naar Rubens. Men vindt er zijn ideeën met betrekking tot het perspectief, de anatomie, proporties, symmetrie en architectuur. Verrassend is zijn vergelijking tussen de menselijke en de dierlijke anatomie. Hoewel de gangbare taal voor wetenschappers het Latijn was, schreef Rubens sommige teksten in het Nederlands.

De kopiist vulde het Rubensmateriaal aan met enkele figuren die een andere oorspong hebben. Het zijn voorstellingen van mannen die ontleend zijn aan de publicatie van het traktaat over de schilderkunst van Leonardo da Vinci. Deze publicatie met illustraties van Nicolas Poussin werd pas in 1651, na Rubens’ dood, gerealiseerd.